رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:در 9 استان و 34 شهر کشور با کمبود جدی آب مواجه هستیم.

محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس‌جمهوری در دومین سمینار ملی جایگاه آب‌های بازیافتی و پساب در مدیریت منابع آب در مشهد افزود: لازم است در زمینه مدیریت آب و بازگرداندن پساب به چرخه مصرف، چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: آلودگی‌های منابع آب در اثر فعالیت معدنی و صنعتی که مسائلی نوظهور هستند، افزایش یافته درحالی‌که کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از نظر آب در مضیقه است.
وی ادامه داد: یک سوم منابع تجدید ناپذیرآب را به‌صورت پساب از دست می‎دهیم که نشان می‌دهد چه سرمایه‌ای از دست می‌رود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سالانه 410 میلیارد متر مکعب آب حاصل از نزولات و باران در کشور گفت: 280 میلیارد متر مکعب از این آب به‌علت تبخیر و تعریق از دست می‌رود و 92 میلیارد متر مکعب به جریان‌های سطحی و حدود 38 میلیارد متر مکعب به تغذیه طبیعی آب‌های زیرزمینی اختصاص دارد.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در ایران 191 لیتر است، افزود: سرانه مصرف آب در دنیا 150 لیتر است و این یعنی هر ایرانی حدود 40 لیتر بیشتر از سرانه جهانی، آب مصرف می‌کند. وی همچنین با اشاره به حدود 29 میلیاردمتر مکعب پساب برگشتی گفت: حدود 60 تا 70 درصد از آب مصرفی در بخش صنعت به‌صورت پساب برگشت داده می‌شود و حجم آلایندگی بسیار بالایی دارد.

معاون رئیس‌جمهوری درخصوص حجم پساب و پیش‎بینی آن برای سال 1400 عنوان کرد: حجم پساب تولیدی در کشور در سال 1400 برابر با 40 میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: 7 شهر میلیونی فعلی، در سال 1400 به 19 شهر افزایش پیدا خواهند کرد و میزان فاضلاب تولیدی شهرها و روستاها بالغ بر 5 میلیارد متر مکعب می‌شود.

وی گفت: با توجه به این آمار ضروری است که بهره‎وری در حوزه پساب را افزایش دهیم و افزایش ارزش افزوده را برای هر واحد آب در دستور کار قرار دهیم؛ همچنین در اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی، همزمانی و هماهنگی داشته باشیم. وی اضافه کرد: باید سطوح کشاورزی، اصلاح، تجهیز و یکپارچه‌سازی‌ شود، همچنین مدیریت مصرف آب کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

محمدی‌زاده با تاکید بر لزوم اولویت بخشی به روش‌های اعمال مدیریت آب و تعیین الگوی صحیح مصرف اظهار داشت: لازم است در حوزه‌های مرزی و مشترک آب، مهار و کنترل لازم صورت گیرد.وی ادامه داد: در جهت حفاظت و پایداری کمی و کیفی آب نیز باید راهکارهایی مورد بررسی قرار گیرد که تعادل بخشی آبخوان‌ها یکی از این موارد است.

کد خبر 118921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز